Alla inlägg under mars 2008

Av Larzon - 30 mars 2008 21:28

Idag har vi varit iväg på en ny tävling. En utbildningshoppning på TFRK (Ängens Gård) i Trollhättan. Jättefin anläggning för tävlingar får man säga.

Vi var med i 60 cm och 70 cm clear round jag och Nicki.


Första klassen blev lite kaotisk på framridningen (måste ju skylla på något). När jag kom in i "gamla ridhuset" för framridning så var där ca 13 hästar på en yta av knappt halva ridhuset. Ekipage stod stilla på mitten och pratade medans andra i alla fall försökte rida fram lite. I andra änden av ridhuset var själva framhoppningen och där höll ca 4 ekipage till åt gången. Det var ju bra. Men jag förstår inte varför folk skulle skritta fram sina hästar inomhus när det var fint och skönt väder ute!! På tok för många hästar på så liten yta! Detta gjorde mej skitstressad...var rädd att jag inte skulle hinna rida fram Nicki på ett vettigt sätt. När jag kom in på framhoppningen hade jag ju inte fått galoppera något alls innan. Kan ju säga att framhoppningen gick skit! Och ju mer jag försökte dessto mer stressad blev jag...ja Du förstår nog vad det innebär. Jag gav upp och gick ut ur det ridkaoset. Sedan var det min tur att gå in och göra min runda på 60 cm. Fick självklart ett stopp på första hindret, men sedan tog vi oss i alla fall runt banan. Även om det mest gick i forcerad trav...men inga mer stopp eller dyl.


Då var det dags för 70 cm! Nu var taktiken att först lugna ner mej själv och sedan hitta takten åt Nicki. Nu gick det bättre och det fungerade bra på framhoppningen. Väl inne på banan började vi jättebra över första hindret och genom svängen till hinder nr 2...där hände något så vi rev med frambenet. Tror hon blev lite väl flack innan hindret och kunde inte hoppa upp sej riktigt. Vi tog oss vingligt vidare till nr 3 som gick bra och sedan flöt resten på rätt ok. Inga mer stora missar på den rundan.


Jag är jättenöjd efter idag. Känns så skönt att det fungerar så bra som helhet med att åka ut så här. Nicki är en dröm att ha med sej så fint som hon sköter sej. Det märks lång väg att hon tycker det är roligt!

Idag hade vi kul!


Det värsta med sådana här dagar är ju att man är HELT slut när man kommer hem! Spänningen släpper och kroppen värker och man kan sova flera timmmar i sträck! Tur jag har vänner som ringer och väcker mej med jämna mellanrum...hmm!

Av Larzon - 27 mars 2008 13:28

Nu börjar jag bli trött på denna snön! Igår lyckades jag ändå få ridit lite trots utan snösulor och brodd. Hade en tappsko igen som Hovis fick komma och slå på igår. Är det inte det ena så är det det andra...Suck! Kan man skylla allt på snön? Det är ju annars skönt att utse en s k syndabock...skratt.


På söndag är det dags att tävla igen...lite nervöst. Men känns ändå skönt att känna att hästen är trygg att ha med ute så, tror jag...hm? Håll tummarna!!


Nästa vecka ska jag byta arbnetsplats! Låter stort va? Har nu suttit på ABF i Vänersborg men är fr o m 1 april förflyttad tillbaka till Trollhättan. Arbetet i sej kanske inte innebär så stora förändringar men jag kommer att arbeta med, för mej, helt nya föreningar, ledare mm. Men det ska bli spännande och faktiskt lite stimmulerade för omväxlingens skull. Torsdagen den 3 april blir officiellt första arbetsdagen på "nya jobbet".


Vi hörs snart igen!

Jane

Av Larzon - 20 mars 2008 22:00

Hade träning med hjälp av Lotta i ridhuset på Närk. Med tanke på att jag inte kunnat rida Nicki på några dagar pga halka så blev det ganska lungt. Mycket skrittarbete i form av lösgörande uppvärmning. Hon är riktigt duktig på att följa vikten...det lät ju konstigt men alltså jag kan svänga henne med hjälp av att jag flyttar över vikten åt det håll som jag svänger. Och utan att jag behöver "styra" med tygeln så svänger hästen med.


Testade även halt med ryggning, framdelsvändning, skänkelvikning och öppna. Hästen kan nog...men för mej var det länge sedan!! Kordinationen stämmer inte alls i vissa övningar. Blir liksom korsslutning! Vi får öva mer bara. Annars är jag jättenöjd med ridningen för dagen, kändes som en mycket bra början.

Tack för hjälpen Lotta! Du är toppen! 


Av Larzon - 20 mars 2008 10:56

Internet är fantastiskt ibland! Har sedan jag köpte min häst Nicki varit nyfiken på hennes avkomma Aint´it Funny.

Visste att hon fick henne 2002 men eftersom inte hon startat på banan så har jag inte kunnat följa upp henne. Men så härom dagen så hittade jag en länk på google.se som gjorde mej nyfiken.


Och gissa om jag blev glad när jag förstod att jag hittat Ain´r it Funny, eller Annie som hon kallas. Hon finns hos en tjej som heter Sofie som faktiskt skrev ett mail till mej och berättade lite mer om Annie. Skitkul! Det visar sej att mor och dotter är rätt lika och det är så kul att läsa och se alla bilder på henne. Ska se om jag inte kan få länka till hennes hemsida så småning om så Ni får se det lilla underverket...nja så liten kanske hon inte är men...


Ni får höra mer sedan...

Av Larzon - 17 mars 2008 20:21

Idag när man vaknade var det världens snökaos. Det tog minst 45 min att ta mej till jobbet i Vänersborg i morse. Men när jag åkte hem var det riktigt fint vinterväder med solsken och blå himmel.

Lyckades komma iväg till stallet innan det blev mörkt...men vad hjälpte det? Kan inte rida utan snösulor i skorna och utan broddhål i bakskorna. Det blir Bambi på hal is redan på gårdsplanen! Hoppas att snön snart töar bort igen och våren kommer på allvar. Konstigt att det kan bli sådana väderomslag. Jättefint vårväder ena dagen och nästan 40 cm snö nästa dag!


Sköna Maj Välkommen!!

Av Larzon - 17 mars 2008 10:19

Igår var jag och Nickie (Watching Nikita) ute på vår första tävling ihop. Det var en klubbhoppning på Närk i Sjuntorp.

Det gick jättebra fast jag var nära att titta lite närmare på bommarna i andra klassen...phu...det var riktigt nära!

Första rundan (60 cm) gick galant och felfritt! Gissa om jag var nöjd? Barnsligt nöjd! Fick gå in efteråt och få vår rosett och ta ett litet ärevarv efteråt...skratt.

Andra klassen gick oxå bra fast vi fick två stopp på hinder nr 5 (8 fel). Kände att det tyvärr hade blivit lite lång väntan emellan klasserna så vi kom liksom av oss. Får helt ta på mej skulden för stoppen då Nicki inte kan rå för att matte inte rider!!

För övrigt gick hela dagen jättebra. Kul att vara ute på en tävlingsplats igen och med en häst som sköter sej så bra. Jättekul!

Får se om jag kan få till någon bild på äventyret sedan. Annars får jag konsultera Lena Å igen...skratt!


Här är en bild från prisutdelningen i 60 cm. Fick ju en liten Clear Roundrosett. Det är jag på den mörka hästen!

Av Larzon - 15 mars 2008 17:45

Ja, då var man ny här på bloggagratis.se. Har aldrig tidigare bloggat kan jag säga. Men tycker det verkar rätt kul och spännande. Om inte annat för att få dela med sej av sina upplevelser.


Har några vänner som bloggar och är så fashinerad över deras sätt att skriva och berätta som får mej att leva mej in i deras historier. Jag kände att jag bara måste få prova!!


I morgon söndag ska jag ut och tävla!! Ja Du såg rätt! Visst låter det stort? Men så stort är det nog inte egentligen...men för mej och min nya häst Watching Nikita är det stort. Det är nämnligen får första tävling!!  Ska vara med på en klubbhoppning nere på Närk (Norra Älvsborgs Ryttarförening) där vi är anmälda till två clear roundklasser (60 och 70 cm). Du håller väl tummarna??? så i stället för att sitta här och skriva borde jag putsa läder mm inför imorgon...men tar det lite senare.


Nicki är ett litet fullblodssto på 10 år. Mörkbrun till färgen och med en vit liten stjärn i pannan. Hämtade hem henne den 2 januari i år så jag har inte haft henne så länge. Har precis lärt känna henne nu känns det som. Vi har haft en lite brokig start med hästförkylning, tjockt knä och flera tappskor vilket medfört att vi inte riktigt kommit igång med ridningen förän nu. Men bättre sent än aldrig heter det ju.


Jag återkommer imorgon när jag vet hur det har gått.


Kramar Jane

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards