Direktlänk till inlägg 6 juli 2008

Facket i Sommarland v 27

Av Larzon - 6 juli 2008 08:09

Nej inte i Skara sommarland utan i den Bohulslänska Västkusten. Handels och Hotell och Restaurang ihop med LO-distriktet genomför varje år en kampanj riktad mot sommarjobbare


Har hela veckan varit ute på FIS och uppsökt sommararjobbare runt om i Bohuslän. Vi hade ett fantastiskt väder till skillnad från förra årets spöregn. Då kan man ju passa på att njuta lite mellan varven. Vad gör vi då en sådan här vecka?

Jo, vi knatar runt i alla butiker vi hittar där det kan tänkas finnas sommarjobbare och lämnar lite information och svarar på frågor när det gäller rättigheter och skyldigheter på sommarjobbet. Många ungdommar blir jättetacksamma när vi kommer och att vi verkligen bryr oss om dem. Några blir förskräckta och tror vi är någon understyrka till FBI eller liknande och hänvisar allt till chefen. Men efter vi pratat en stund så fattar de att vi faktiskt är där för deras skull.


Jag har besökt ca 30 butiker/dag denna veckan, nästan 150 butiker!!! Det tjejer...slår Ni det? Skratt...kan säga att man har inte så stort intresse av att handla i många av butikerna. Dels kan man inte släpa runt på en massa kassar oxå, räcker med allt material, och sedan finns det ju en och annan skum butik som man absolut inte bör gynna. Smögenbryggan är ett bra exempel på ett sådant ställe. Ungdomarna lockas dit att jobba hela sommaren och det är ju skitfräckt...men villkoren är inte alls så "skitfräcka"! Många får inte vare sej rast eller möjlighet till avlösning för toalettbesök mm på hela dagen. Ensamarbete är mer en regel än ett undantag. OB-ersättning på kvällar och helger är sällan de får fast att de kan hålla butiken öppen till 22.00 på kvällen på både vardagar och helger. Mycket pengar går de miste om!!!


Vi har varit ett otroligt härligt gäng i år. Inte så många som vi brukar men ack så flitiga! Handels hade mellan 5-10 uppsökare/dag och vi har haft jättekul ihop. För min del blev det inga sena kvällar i år kan jag säga. Med tanke på mitt gravida tillstånd...skratt...så kändes det som jag behövde all den sömn och vila jag kunde få för att orka med allt spring på dagarna. Alla var så måna om mej och såg till att jag tog det lugnt, drack och slapp bära en massa...skratt...så jag hade det rätt bra!


Se gärna länken till LO´s blogg om vad vi gjorde dag för dag.

http://www.facketisommarland.blogspot.com/

 
 
Lena

Lena

9 juli 2008 18:04

Nästa år kommer jag också med och det hoppas jag du gör också! Skulle kännas jättekonstigt annars! Kram på dig tills vi ses.

http://klingemaden.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larzon - 5 april 2011 19:47


Kentaur Hellas hoppsadel   17,5 tum i sitsen och storlek 2 på bommen. Motsvarar normal. I mycket fint skick då den inte är mycket använd.   Fler bilder kan naturligtvis mailas!!   Priset kan diskuteras och ev frakt tillkommer.   Hör...

Av Larzon - 31 mars 2011 21:47


   

Av Larzon - 31 mars 2011 21:26

Den fullständigt springer iväg! Ja det var ju tidigt i somras som jag skrev något här senast. Får nog säga att jag tror Facebook lite har tagit över lite av bloggens syften...Men ska se om jag kan ta till denna blogg igen.   Problemet kan ju vara...

Av Larzon - 7 juli 2010 09:49

Hej! Det var verkligen länge sedan jag var inne här och skrev. Hemsidan och Facebook har nästan ersatt denna bloggen. Men jag ska ge den en chans till! Blir så inspirerad av en gammal väns blogg, Beas blogg! Hon skriver så fantastiskt underhållande...

Ovido - Quiz & Flashcards